Polttomoottorin aika ei ole vielä ohi

Entinen autoni, vanha Saab 9-5 Aero, oli paitsi mukava ja tehokas, myös ympäristöystävällinen. Sen muunnos etanolikäyttöiseksi tapahtui ohjelmallisesti parissa minuutissa.

Valitettavan usein ideologisista syistä halutaan tehdä nopeita ja rajuja päätöksiä niiden tehokkuutta ja seurauksia sen kummemmin ajattelematta. Hyvä esimerkki tällaisesta on viime aikoina voimakkaasti tapetilla ollut uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltäminen ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Jotkut puolueet ovat sen omaan vaaliohjelmaansa ottaneetkin.

Asiasta pidetään kohtuuttoman suurta meteliä siihen nähden, kuinka häviävän pienen osan globaaleista CO2-päästöistä suomalainen liikenne synnyttää, toisin sanoen kuinka pieni vaikutus liikenteen sähköistämisellä voi enintään olla. Koska polttomoottori on tehokas melua ja lämpöä tuottava laite, jossa sivutuotteena syntyy liike-energiaa, uskon, että liikenteen tulevaisuus on sähkössä. Polttomoottoriautot tuskin katoavat, mutta ne jäänevät lopulta jonkinlaisiksi kuriositeeteiksi. Kunhan tekniikka on kypsää, siirtymä tulee tapahtumaan markkinaehtoisesti ja varmasti monien mielestä yllättävän nopeasti. Tekniikan kypsymistä saadaan kuitenkin vielä odottaa. Sen vuoksi uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltäminen olisi virhepäätös.

Perusteluna kuuluu usein, että Suomen pitää näyttää esimerkkiä ja painostaa autonvalmistajia sähköautojen tuomiseen markkinoille. Valitettavasti Suomen asema ei ole markkina-alueena niin merkittävä, että voisimme painostaa autonvalmistajia kieltämällä polttomoottoriautojen myynnin. Todennäköisempi olisi tilanne, jossa Suomeen ei yksinkertaisesti saataisi uusia autoja. Esimerkiksi tästä käy Opelin sähköauto Ampera, jota ei suurempien markkinoiden kysynnän vuoksi ole saatu Suomeen virallisen maahantuojan kautta ollenkaan. Lisäksi Amperan suhteen kannattaa huomioida, että ”edullinen” sähköauto tuottaa valmistajalleen tasoltaan täysin kestämättömiä tappioita, joten sen hintaan liittyy melkoisia nostopaineita. Tällä hetkellä Amperan hinta Saksassa on 43 000 euroa. Jo se on paljon pikkuautosta.

Sähköautoihin siirryttäessä tulee myös muistaa, että Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia, eikä sen uudistuminen tai siirtymä sähköautoihin tapahdu vanhemmasta päästä pakottamalla. Tonnin autolla ajava ei varmasti osta Teslaa, vaikka hänen autolleen asetettaisiin millaiset käyttömaksut tahansa. Sähköautoihin siirrytään uusien autojen ostajien ja työsuhdeautoilijoiden toiminnan perusteella, joten jos autokannan sähköistymistä halutaan tukea, tulee toimet kohdistaa näihin ryhmiin, eikä lisätä vanhoilla autoilla ajavien maksuja.

Tällä hetkellä järkevin toimintatapa olisi seurata tekniikan ja markkinoiden kehittymistä ennen päätösten tekemistä. Kannattaa myös muistaa, että polttomoottoriautotkin kehittyvät jatkuvasti ympäristöystävällisemmäksi, ja autokannan luonnollinen uudistuminen on hyväksi paitsi ympäristölle, myös liikenneturvallisuudelle. Hiljattain on uutisoitu esimerkiksi osapuilleen saatanasta seuraavina pidettyjen dieselautojen olevan tätä nykyä hyvinkin puhtaita sekä Nesteen uusiutuvista raaka-aineista valmistamasta biodieselistä. 

Lisäksi Suomessa tulisi ehdottomasti sallia bensiiniä puhtaammin palavan nestekaasun käyttö liikennepolttoaineena monien muiden Euroopan valtioiden tapaan. Tällä hetkellä sen käyttö on kiellettyä verotusperustein. Sallittua on kaasumainen kaasu, johon kuitenkin liittyy useita ongelmia. Pienin niistä ei ole sen vaatiman infrastruktuurin kustannus. Ajoneuvojen nestekaasua sen sijaan voisi kärjistäen myydä vaikka täysin grillikaasuja vastaavasti.

Polttomoottorin aika on päättymässä, mutta se ei ole vielä ohi. Pitkien etäisyyksien Suomessa liikkumista ei tule vaikeuttaa tarpeettomasti, ja suomalaisen liikenteen hiilidioksidipäästöt ovat globaalissa mittakaavassa marginaaliset, joten mahdollisesti saavutettavat hyödyt ovat myös marginaalisia. Haitat sen sijaan voisivat pahimmassa tilanteessa olla merkittäviä. Tästä syystä uusien polttomoottoriajoneuvojen myynnin tulee olla jatkossakin sallittua.

Olen eduskuntavaaleissa Liberaalipuolueen sitoutumaton ehdokas Uudellamaalla. Äänestysnumeroni on 242.

Merkitty: , , ,

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*